Cílem projektu je rozšířit partnerství s lucemburskou organizací o mobilitu pracovníků v odborném vzdělání a umožnit jim porovnat prvky vzdělávacích systémů v ČR a v LUX. V průběhu mobility jsou připraveny exkurze do institucí a firem zaměřených na obchod, administrativu, IT, dopravu a logistické a finanční služby.

Na workshopech v těchto institucích bude cílem sdílení zkušeností ve využívání  IT ve výuce odborných předmětů a výuce jazyků, dále v oblasti spolupráce škol a firem, mezinárodních stáží a zavádění systému ECVET pro jejich hodnocení. Součástí mobility bude návštěva partnerské školy a částečné zapojení učitelů do výuky. Chtěli bychom získat co nejvíce informací, a především zkušeností od lucemburských partnerů z oblasti integrace cizinců, migrantů, integrace žáků se specifickými vzdělávacími potřebami, vzdělávání dospělých,  výchovného a kariérového poradenství. V programu je plánována návštěva některé z institucí EU, např. Evropský soudní dvůr. Také je v plánu návštěva Velvyslanectví ČR v Lucembursku.

Lucemburský partner LT Ettelbruck s námi spolupracuje dlouhodobě na projektech Comenius, LdV a nyní Erasmus+. Má vytvořenu síť partnerských institucí v Lucembursku i celé Evropě a zkušenosti i s aktivitou tohoto typu, kterou v minulosti připravoval pro partnerskou školu z Německa. Pan ředitel Lucien Klein podporuje tuto aktivitu v připravovaném projektu Získej zkušenosti v Evropě II a vidí v něm možnost naplnění a dalšího rozvinutí evropských plánů rozvoje na partnerských školách. Jednou z hlavních výzev v projektu je sdílení zkušeností s integrací a vzděláváním migrujících osob v rámci lucemburského vzdělávacího systému. Spolupráci partnerů z Lucemburska a ČR podporuje také Velvyslanectví ČR v Lucembursku, konkrétně paní honorární konzulka Iva Mrázková, která navštíví lucemburskou školu a přislíbila pomoc při sestavování programu pro učitele na jaře 2019.

Získané kompetence a znalosti

Půjde především o tyto kompetence a znalosti:

  • zlepšení komunikace v odborném i obecném cizím jazyce, poznání života lidí daných regionů a navázání nových kontaktů
  • rozšíření strategií obchodní a prodejní komunikace
  • schopnost do výuky odborných předmětů účinně integrovat IT nástroje
  • schopnost efektivně využívat nástrojů e-learningového vzdělávání (LMS Moodle, Google Classroom) v denním studiu, distančním studiu a v celoživotním vzdělávání,
  • využití zkušeností a poznatků z projektových setkání a workshopů pro řízení školy, pro navazování spolupráce škol a firem a projektový management
  • využití nabytých poznatků, zdrojů a materiálů z exkurzí v rámci výuky odborných předmětů, kariérového poradenství a vzdělávání dospělých,
  • samostatné, invenční využití nových komplexních IT nástrojů při výuce odborných předmětů,
  • začleňování ověřených otevřených zdrojů informací do výuky.

Profesní rozvoj účastníků bude formálně podložen certifikátem Europass-mobility. V něm budou specifikovány činnosti a kompetence, na které se odborná stáž zaměřila.  Absolvování zahraniční stáže bude zaznamenáno v osobní složce každého účastníka. Tato osobní složka slouží pro hodnocení pracovníků vedením školy a je součástí interního kariérního řádu školy.

Přípravná komunikace a přípravná návštěva

Před samotným výjezdem účastníků na stáž bude probíhat komunikace s lucemburským partnerem o všech detailech připravovaných aktivit.

V průběhu prosince 2018 proběhla přípravná návštěva lucemburského partnera, na které byly blíže specifikovány podmínky stáže a zpřesnění programu. Uskutečnilo se také přijetí u Velvyslance ČR v Lucembursku pana Petra Kubernáta za účasti honorární konzulky paní Ivy Mrázkové, oba jmenovaní přislíbili podporu tohoto projektu především pro část učitelů včetně zajištění části doprovodného programu. Např. Přijetí skupiny učitelů na Velvyslanectví ČR v Lucemburku, poskytnutí informací o činnosti velvyslanectví, zajištění komentované prohlídky hlavního města a poskytnutí součinnosti při zajištění exkurze do institucí EU. S panem ředitelem Kleinem z partnerské školy jsme dohodli zajištění vhodných institucí a firem pro exkurze, organizaci workshopů, certifikaci Europas-Mobility, osobně jsme navštívili vybrané místo pro ubytování a probrali možnosti místní dopravy. Během projektu předpokládáme účast ve výuce, tuto aktivitu ovšem není třeba zajišťovat externě, její průběh bude plně v režii hostitelské organizace.

Organizace, finance a smlouvy

OA a SOŠL Opava organizačně a finančně zajistí pro účastníky přepravu na místo pobytu a cestovní pojištění po celou dobu zahraniční stáže. Vysílající organizace dále ve spolupráci s přijímající organizací pro účastníky zabezpečí ubytování se snídaní a místní dopravu. Pro zajištění dalších životních potřeb (především dalšího individuálního stravování) bude účastníkům vyplacen příspěvek na pobytové náklady podle platných pravidel. S každým účastníkem bude sepsána účastnická smlouva pro mobilitu pracovníků v odborném vzdělání včetně přílohy - Dohoda o pracovním programu pro odbornou mobilitu pracovníků (Erasmus+ Workprogramme for VET Staff mobility).

Po uzavření procesu výběru účastníků stáže bude před samotným výjezdem s každým účastníkem uzavřena trojstranná smlouva, tzv. Erasmus+ Work Programme for VET Staff mobility, v níž bude uveden  program týdenní odborné stáže. Tato smlouva se zároveň stane přílohou Účastnické smlouvy pro mobilitu pracovníků v rámci Erasmus+ v odborném vzdělávání a přípravě, což je dvoustranná smlouva mezi účastníkem stáže a vysílající organizací, v níž jsou jasně stanoveny povinnosti a úkoly obou smluvních stran. Vysílající organizace se v této smlouvě zavazuje poskytnout účastníkovi logistickou podporu, včetně finanční podpory pro pokrytí nezbytných pobytových nákladů. Účastník se na oplátku zavazuje zúčastnit se stáže v plném rozsahu a dbát dohodnutých pravidel a také vyplnit a odeslat závěrečnou zprávu EU Survey.

Projekt umožňuje rozvíjet odborné znalosti a dovednosti pracovníků působících v oblasti VET formou sdílení zkušeností. Učitelé, kteří se zúčastní odborné pracovní stáže v Lucembursku, budou mít po návratu - v průběhu procesu evaluace projektu - šanci vyjádřit se k úpravám a inovacím školního vzdělávacího plánu v naší škole. Také lze předpokládat, že nabyté znalosti, zkušenosti a dovednosti využijí přímo v procesu inovací výuky, v přípravě na vyučovací proces a zvýší tak úroveň odborného vzdělávání na naší škole. Návrhy úprav a změn jsou vedením školy vítány. Škola zcela přirozeně usiluje o co nejužší kontakt s potřebami trhu práce (obzvláště v našem regionu Moravskoslezsko).

Evaluace

Po návratu  účastníků budou informace a výsledky pobytu zveřejněny těmito formami:

  • umístění zprávy (a přehledné fotogalerie) o průběhu a výsledcích projektu na webových stránkách školy;
  • nástěnná informační tabule v prostorách školy;
  • po návratu ze stáže uspořádání evaluační setkání se společnou prezentací stážistů pro ostatní pedagogy školy a další zájemce;
  • zřizovatel školy Moravskoslezský kraj bude informován formou výroční zprávy.

Evaluace bude probíhat v období duben a květen 2019 a bude vedena týmem, ve kterém budou zastoupeni účastníci pobytu v zahraničí a vedení školy.

Při evaluaci projektu budou využívány tyto zdroje:

  • certifikát Europass-mobility;
  • monitorovací zpráva zpracovaná pověřenými účastníky stáže;
  • vzájemná komunikace se zahraničním partnerem během pobytu v zahraničí a po skončení mobility.

Výsledky odborné stáže budou využity přímo ve výukovém procesu a učitelských přípravách na výuku. Škola je v tomto směru připravena upravit adekvátně své školní vzdělávací programy pro vyučované obory vzdělání.

Časový harmonogram

Tato část projektu je naplánována z organizačních důvodů vysílající organizace na přesný termín - období jarních prázdnin v roce 2019, to je od 10. 3. 2019 do 16. 3. 2019. Tento termín je již předjednán s lucemburským partnerem jako fixní.

Jsme fakultní škola

Kontakty

  • Telefon sekretariát: 553 759 160
  • Telefon domov mládeže: 730 584 789 (T-Mobile)
  • Email (sekretariat): office@oa-opava.cz
  • Email (ředitel): kyjovsky@oa-opava.cz
  • Datová schránka ID: 7qafcft

Důležité odkazy

Adresa školy

  • Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace
  • Hany Kvapilové 1656/20, 746 01 Opava
  • IČO: 47813083
  • REDIZO: 600017257