Díky programu Erasmus+ vykonávají studenti OA a SOŠ logistické zahraniční stáže a učitelé zvyšují své profesní kompetence
Obchodní akademie patří ke školám, které dlouhodobě participují na mezinárodních projektech. Díky programu Erasmus+ vyjíždějí žáci školy do zahraničí, aby tam načerpali cenné zkušenosti. Smyslem zahraničních stáží je získat inspirující podněty pro vlastní studium i pozdější profesní praxi. Díky zahraničním zkušenostem se mohou absolventi lépe uplatnit na trhu práce, neboť v cizině získávají nejen praktické dovednosti z firem, ale také se podstatně zdokonalují v komunikačních kompetencích v cizím jazyce.
Díky projektu Učíme se praxí v EU se skupiny žáků školy vypravily či vypraví do Vídně, Lucemburska a Francie. Žáci vykonávají stáže na administrativních pozicích ve výrobních podnicích, spedičních firmách a cestovních kancelářích.
V rámci projektu se však vzdělávali i učitelé. Patnáct pedagogů získávalo v průběhu jarních prázdnin podněty k motivaci žáků, k využívání inovativních pedagogických strategií a k efektivnímu zapojení ICT do výuky v irském Dublinu. Součástí jejich stáže byla návštěva Trinity College, na které se vyučuje podle vzdělávacího programu Bridge 21, ten je koncipován tak, aby na školách podporoval inovativní prostředí 21. století a rozvíjel modely vzdělávání založené na týmové práci žáků. Smyslem programu Bridge 21 je ve čtyřdenních blocích naučit mladé lidi z různých základních škol základy prezentování, práci s audiovizuální technikou a ICT. Aplikace programu Bridge 21 vede k rozvoji komeptencí k učení a ke spolupráci.
Učitelé dále poznali tréninková rekvalifikační centra, které nabízejí rekvalifikace v mnohých oblastech administrativy, ale i řemesel. Pedagogy OA a SOŠ logistické nejvíce zajímaly kurzy účetnictví, kurzy pro recepční, počítačové kurzy a kurzy operátorů pro logistická centra. Pedagogové rovněž ocenili praktickou ukázku výuky ekonomiky a načerpali cenné podněty k využití ICT v běžných hodinách. Pozitivním zjištěním pro české učitele byl fakt, že způsoby pedagogické interakce využívané v naší zemi jsou využívány i v Irsku a že některé české školy mají lepší PC vybavení než v zahraničí. Celkově však stáž přispěla k novým pohledům na možnosti edukace v české realitě a nabídla nejednu příležitost k implementaci zahraničních metod do vlastní pedagogické práce každého zúčastněného.
Reflexe účastníků
Na poznávací cestě do Irska jsme měli možnost si osvěžit své jazykové dovednosti. Navíc jsme díky exkurzím a školením zjistili, že školství v naší zemi není tak zaostalé, jak se snaží vylíčit někteří politici a média. Získané zkušenosti se určitě budou hodit v další práci.
Lukáš Rádek
Díky zahraniční stáži jsem mohl prakticky poznat interaktivní metodu ověřování znalostí formou znalostních „piškvorek“. Tato hra je jednoduchá, a přesto žákům nabízí zdravou míru soutěživosti. Díky skupinové práci i při této hře dochází k rozvoji týmového ducha. A co je nejdůležitější: hra se dá využít takřka ve všech předmětech!
Gabriel Juchelka